Sedan länge har jag haft en önskan om att bygga mig en unik MC. En chopper har inte varit så aktuellt eftersom dels alla tycks anse att det enda som duger då är en HD (vilket jag inte vill ha), och dels eftersom jag inte riktigt gillar att köra en mc med de vägegenskaper och den körställning en chopper har.
Nej, en caferacer ska det bli.

Här är en bild på den cykel som triggade mig att sätta igång. Jag håller på att bygga en på samma bas, nämligen en Yamaha XS650. Det är ursprungligen en customcykel från 1980 med tunga gjutna hjul till. Jag har skaffat en massa delar, t.ex. alla delar till hjulen så jag får samma hjul som på bilden, med dubbelverkande trumma fram och enkel bak. Jag kommer ha en lite annorlunda tank, och även en sadel med kuts i aluminium.
Det kommer inte bli någon racercykel i den bemärkelsen att det blir en våldsam effekt, utan det är mer ämnat att bli en tidstrogen stilstudie på hur det kunde se ut i början av 70-talet, eller i classic racing. Lite vassare kam, andra förgasare och framför allt mycket lättat ska det bli. Jag har kommit en ganska god bit på väg och hade egentligen ambitionen att kunna ta ut den nu i början på säsongen, men eftersom hela meningen med detta är att det ska vara ett skojigt projekt har jag bara jobbat med den när lusten funnits. Nu har det varit så mycket annat att göra så jag har inte satt min fot i garaget i vinter, så det lär nog dröja lite innan det blir klart.
Enkelhet, renhet och aluminium är ledtrådar. Hellre racemässigt än puts.
Jag tänkte lägga in en del bilder från bygget här, och förhoppningsvis den färdiga cykeln när det nu blir klart