Sidor: [1] 2 3   Gå ned
Skriv ut
Författare Ämne: Köpa batteriladdare  (läst 7841 gånger)
0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.
Gnistvändaren
Administrator
Ostoppbar
Antal inlägg: 1 291

Visa profil
« skrivet: Lördag 27 Feb 2010 kl. 22:03 »

Attans!  Angry

Jag trodde jag skulle slippa detta, men tre månader utan bruk har gjort att mitt batteri inte har kräm kvar för att dra igång eländet. Det blir till att köpa en laddare.

Det ligger nära till hands (och nära jobbet) att köpa en sådan här. Några invändningar eller bättre förslag?
Loggat

Krama varandra i trafiken.
fransson
Ostoppbar
Antal inlägg: 1 272

Visa profil
« Svar #1 skrivet: Lördag 27 Feb 2010 kl. 22:09 »

Varför inte en lite enklare från Biltema 69 kr, har haft min i 2 år utan problem
Loggat

rött är vackert
hamre
Customvägrare!
Pratkvarn
Antal inlägg: 504

Visa profil
« Svar #2 skrivet: Lördag 27 Feb 2010 kl. 22:31 »

Attans!  Angry

Jag trodde jag skulle slippa detta, men tre månader utan bruk har gjort att mitt batteri inte har kräm kvar för att dra igång eländet. Det blir till att köpa en laddare.

Det ligger nära till hands (och nära jobbet) att köpa en sådan här. Några invändningar eller bättre förslag?

Ett alldeles utmärkt val käre Gnistis. Har själv 2 stycken till mina fordon.
Loggat

Våga vägra Custom!
Åk-lagaren
Ostoppbar
Antal inlägg: 1 194

Lever numera lycklig utan Facebook!

Visa profil
« Svar #3 skrivet: Lördag 27 Feb 2010 kl. 22:39 »

Det finns bara en batteriladdare som är värd namnet:
CTEK
http://www.ctek.com/SV/Default.aspx
Glöm "billiga" laddare från Biltema, Mekonomen osv. Dessa laddare måste du övervaka, stänga av när batteriet är fulladdat. En CTEK-laddare kopplar du på när säsongen är över och kopplar av den när du börjar köra igen. De stör heller inte känslig elektronik, du behöver inte lossa minuskabeln. Enda övervakningen är att kolla vätskenivån i batteriet, om du har ett öppet batteri.

Jag har köpt 3 st. Multi XS 3600, varav två av dem var födelsedagspresenter till två behövande.
Just nu står två av dem i mitt kök och laddar två hoj-batterier, mitt eget och dotterns Kawasaki-batteri.

Se upp med ditt batteri så det inte har sulfaterat, ett tomt batteri börjar sulfatera redan efter ca ett dygn om det inte laddas. Går den process för långt är det kört för batteriet, då är det bara att byta.

En CTEK Multi XS 3600 kan du köpa på Bilia, de brukar ha ett pris på 595 kr. Det kan tyckas dyrt jämfört med en 69-kronors, med i längden blir den billigast. Du håller liv i ditt batteri väldigt länge

På jobbet har vi 3 st CTEK-laddare (24 V), en permanent monterad på en batterikärra som används vid hjälpstart, samt 2 st som vi kopplar på bilar som bl.a. görs iordning för leverans, och när vi jobbar med bussar. Volvo Bussar i Säffle bygger in dessa laddare på kundens begäran, sen behövs bara en kabel mellan vägguttaget och bussen.
Loggat

Det finns ingen människa som är så lätt att lura, som Dig själv!
fransson
Ostoppbar
Antal inlägg: 1 272

Visa profil
« Svar #4 skrivet: Lördag 27 Feb 2010 kl. 22:43 »

Det finns bara en batteriladdare som är värd namnet:
CTEK
http://www.ctek.com/SV/Default.aspx
Glöm "billiga" laddare från Biltema, Mekonomen osv. Dessa laddare måste du övervaka, stänga av när batteriet är fulladdat. En CTEK-laddare kopplar du på när säsongen är över och kopplar av den när du börjar köra igen. De stör heller inte känslig elektronik, du behöver inte lossa minuskabeln. Enda övervakningen är att kolla vätskenivån i batteriet, om du har ett öppet batteri.

Jag har köpt 3 st. Multi XS 3600, varav två av dem var födelsedagspresenter till två behövande.
Just nu står två av dem i mitt kök och laddar två hoj-batterier, mitt eget och dotterns Kawasaki-batteri.

Se upp med ditt batteri så det inte har sulfaterat, ett tomt batteri börjar sulfatera redan efter ca ett dygn om det inte laddas. Går den process för långt är det kört för batteriet, då är det bara att byta.

En CTEK Multi XS 3600 kan du köpa på Bilia, de brukar ha ett pris på 595 kr. Det kan tyckas dyrt jämfört med en 69-kronors, med i längden blir den billigast. Du håller liv i ditt batteri väldigt länge

På jobbet har vi 3 st CTEK-laddare (24 V), en permanent monterad på en batterikärra som används vid hjälpstart, samt 2 st som vi kopplar på bilar som bl.a. görs iordning för leverans, och när vi jobbar med bussar. Volvo Bussar i Säffle bygger in dessa laddare på kundens begäran, sen behövs bara en kabel mellan vägguttaget och bussen.

Förlåt en okunnig herre, men har aldrig haft en C-tek men mina batterier har en genomsnittsålder på 8 år
UTAN C-tek
Loggat

rött är vackert
Perra Triumph
Gäst
« Svar #5 skrivet: Lördag 27 Feb 2010 kl. 22:44 »

Instämmer med Åk-lagaren, köp en CTEK, du slipper besväret att kolla laddningsnivån.
Gör man det fungerar en enklare laddare men för oss som har hojarna i ett garage en bit bort är det bekvämt också.
Loggat
Mogens
Hyperaktiv
Antal inlägg: 113

Honda st 1300 / Yamaha XS400

Visa profil
« Svar #6 skrivet: Lördag 27 Feb 2010 kl. 22:47 »

Även jag har CTEK laddare 2st en för 12 volt och en för 6 volt fungerar perfekt
Loggat

Personer som saknar humor förstår sällan allvar
( Carl Zetterström )
Åk-lagaren
Ostoppbar

Visa profil
« Svar #7 skrivet: Lördag 27 Feb 2010 kl. 23:07 »

Förlåt en okunnig herre, men har aldrig haft en C-tek men mina batterier har en genomsnittsålder på 8 år
UTAN C-tek

Jag säger inte att billiga laddare är kass, men har man inte koll på laddningen kan de skrota batteriet. OBS! Jag säger KAN skrota!
Ett batteri till min hoj kostar ca 1400 spänn (endast original passar i hållaren), och då väljer jag en CTEK-laddare för 595:- det blir biligast. Laddaren jag har klarar även av batteriet till bilen. En Multi XS 3600 klarar batterier på upp till 120 Ah.
Sen är det det här med elektroniken, se upp med billiga laddare där, det kan bli  Angry dyrt om nåt händer!

Lite mer info: http://www.ctek.com/SV/Use-Charger.aspx
Loggat

Hasse i Kristianstad
Pratkvarn
Antal inlägg: 787

Visa profil
« Svar #8 skrivet: Söndag 28 Feb 2010 kl. 00:35 »

En CTEC-laddare kan du koppla in direkt utan att plocka bort en polsko, fördel när batteriet sitter väl inbäddat såsom på min BMW, där sitter det under tanken.
Jag har tillverkat en anslutning till strömuttaget (hane) med två kablar rakt ut, den ena kortare än den andre (för att undvika kortslutning) Pluggar bara in den och kopplar laddaren (CTEC) på de lösa trådarna, en röd till + och en svart för -
Loggat
hamre
Customvägrare!
Pratkvarn
Antal inlägg: 504

Visa profil
« Svar #9 skrivet: Söndag 28 Feb 2010 kl. 12:26 »

En CTEC-laddare kan du koppla in direkt utan att plocka bort en polsko, fördel när batteriet sitter väl inbäddat såsom på min BMW, där sitter det under tanken.
Jag har tillverkat en anslutning till strömuttaget (hane) med två kablar rakt ut, den ena kortare än den andre (för att undvika kortslutning) Pluggar bara in den och kopplar laddaren (CTEC) på de lösa trådarna, en röd till + och en svart för -
CTEK-laddare levereras ju med snabbkontakt, har du tappat bort den? En kontakt som du skruvar fast på batteriet och som du ansluter till laddaren.
En sån har jag fastskruvad på alla mina fordon, bara att flytta runt laddarn till det fordon som behöver ström.
Loggat

Våga vägra Custom!
Skottet
Pratkvarn
Antal inlägg: 680

Funkar utan fejsbok :-)

Visa profil
« Svar #10 skrivet: Söndag 28 Feb 2010 kl. 12:30 »

Attans!  Angry

Det var en väldans massa förslag på bra laddare!   
Ett annat förslag i all enkelhet (roligare)! Ta ut hojen på en lite runda nån gång i månaden så sliper du ladda!  Cool
Loggat

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.
Gnistvändaren
Administrator
Ostoppbar
Antal inlägg: 1 291

Visa profil
« Svar #11 skrivet: Söndag 28 Feb 2010 kl. 12:38 »

Ett annat förslag i all enkelhet (roligare)! Ta ut hojen på en lite runda nån gång i månaden så sliper du ladda!  Cool

Det har varit min metod hittills och det har fungerat bra. Men de senaste månaderna har det varit lite väl besvärligt att baxa ut hojen genom snödrivor och över is.  Sad
Loggat

Krama varandra i trafiken.
Skottet
Pratkvarn
Antal inlägg: 680

Funkar utan fejsbok :-)

Visa profil
« Svar #12 skrivet: Söndag 28 Feb 2010 kl. 12:40 »

Det har varit min metod hittills och det har fungerat bra. Men de senaste månaderna har det varit lite väl besvärligt att baxa ut hojen genom snödrivor och över is.  Sad

Jag vet  Angry har själv inte kunnat starta mer än 1 gång på nästan 4 månader  Sad
Loggat

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.
christer
Administrator
Hyperaktiv
Antal inlägg: 141

Visa profil Hemsida
« Svar #13 skrivet: Söndag 28 Feb 2010 kl. 13:26 »

Själv kör jag med en intelligent laddare från biltema. Den har fungerat alldeles ypperligt i ett par år. Jag gav runt 350:- för den har jag bestämt för mig.
Loggat

Aka Carpelux
-------------------
Less Is More
Åk-lagaren
Ostoppbar

Visa profil
« Svar #14 skrivet: Söndag 28 Feb 2010 kl. 13:34 »

Helt rätt, att det är roligare! 
Men, å nu kommer det tråkiga Cry : När du startar hojen så har du ingen aning om laddningtillståndet i batteriet!  Undecided Alltså, du vet inte hur länge du måste köra för att det ska bli fulladdat!  Undecided  Undecided
Svensk lag föreskriver att du kör med belysningen påslagen, och då går en stor del av den (av generatorn) avgivna laddströmmen till belysningen och övriga förbrukare. Det luriga är att laddströmmen går till förbrukarna FÖRST (lägst resistans), det som blir över hamnar i batteriet. Mera tråkigheter Cry Cry : Är batteriet kallt, vilket är normalt på vintern, så är dess inre resistans mycket högre än på sommaren, då batteriet kanske håller ca +20 grader, och hög inre resistans betyder att man måste ladda med högre spänning, eller ladda under betydligt längre tid!
Så att en gång/månad köra från Bromölla till Kristianstad och gratisfika hos Hasse, och sen tillbaks till Bromölla, det räcker tyvärr inte!
Ett tips är att göra denna resa en gång/vecka istället, Hasse har nog gott om fikabröd!  Cheesy
Loggat

Sidor: [1] 2 3   Gå upp
Skriv ut
Gå till:  

SimplePortal 2.3.1 © 2008-2009, SimplePortal